Veelgestelde vragen

Dirtbikes & Quads

Carburateur schoonmaken omdat deze lekt bij de overloopslang?
De oorzaak is vaak dat er vuil boven het puntje van de vlotternaald zit.
> Haal de carburateur van het motorblok af.
> Draai de vlotterkamer onder de carburateur weg en haal de as uit de vlotter
> Nu kun je de vlotter verwijderen en kun je de vlotternaald eruit halen.
> Met remmenreiniger even goed schoonspuiten en dan goed droog blazen zodat al het vuil weg is.
> Nu draai je alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar.
Wat moet ik doen als mijn quad/crossmotor niet meer start?
Simpele dingen die je zelf al even kunt checken zijn:
> Staat de aan/uit schakelaar goed?
> Zit er nog voldoende benzine in de tank?
> Is de accuspanning voldoende geladen zodat de startmotor snel genoeg kan ronddraaien?
> Draai de bougie eruit en druk hem met de elektrode tegen het frame en start om te kijken of hij vonkt.
> Trek het benzineslangetje van de carburateur en kijk of er benzine uitkomt.
Hoe onderhoud ik mijn crossmotor?
Omdat er met een crossmotor toch wel iets wilder wordt omgegaan dan met een gewone motor moet je regelmatig even dingen nakijken:
> Controleer regelmatig de kettingspanning, deze mag niet te slap zijn. Deze moet ongeveer vanuit het midden 1 cm op en neer kunnen.
> De ketting regelmatig schoonmaken en dan inspuiten met een siliconenspray (geen vet of vaseline gebruiken).
> Houd het oliepijl in de gaten, deze moet tussen het onderste en bovenste streepje staan (niet te vol vullen).
> Regelmatig de bandenspanning controleren (tussen de 1 en 1,5 bar).
> Houd de remblokjes in de gaten, als deze namelijk versleten zijn dan remt hij ijzer op ijzer en dan gaat je remschijf ook stuk.
> Als je de motor schoonmaakt met een hogedrukreiniger pas dan op bij het motorblok dat er geen water in de ontsteking of carburateur komt.
Hoe de luchtschroef carburateur af te stellen?
Afstellen ervan op gehoor: Motor warm rijden, minimaal 5 minuten echt ermee rijden! De basis afstelling is 2 slagen uitdraaien. Luchtschroef dus helemaal indraaien (rechtsom) en dan tellen totdat je 2 slagen hebt uitgedraaid (360 + 360 graden draaien) Wat je nu moet doen is de luchtschroef per keer een kwart slag in of uit draaien. Dit herhaal je net zolang totdat het stationair toerental zo hoog mogelijk is. Dan begin je met afstellen: 1. Kwartslag naar rechts draaien. Is het toerental nu hoger of lager?. Hoger = Ga naar 1. Lager = Draai de andere kant op en ga opnieuw naar 1 toe. Dit net zolang herhalen totdat het toerental het hoogst is. Als het goed gebeurt, doe dan het volgende: Je geeft kort een dosis gas en de motor komt op toeren en gaat daarna vrij snel terug naar stationair toe en blijft niet meer hangen. Een klein beetje hangen is ook al niet goed. Het moet vloeiend terug lopen. Heb je de luchtschroef afgesteld en ben je tevreden met het resultaat moet je alleen nog de stationair toerental afstellen. Deze zo afstellen totdat het toerental zo laag is dat hij net niet afslaat. Als je hem daar op hebt staan geef je de schroef een halve slag rechtsom nog een draai (180 graden).
Geen vonk meer, wat kan de oorzaak zijn?
1. Staat de aan/uit schakelaar op de juiste stand? 2. Bougie vonkt niet, bougie vervangen. 3. Bobine is stuk, deze vervangen . 4. CDI is stuk, deze vervangen 5. Ontsteking is stuk, deze vervangen 6. Is de bougiedop/-kabel nog goed, anders vervangen. Het gemakkelijkste is om te kijken of de bougie stuk is, helpt dit niet, ga dan met een testlampje op de zwart/rode draad van de ontsteking en op de massa (chassis/frame) kijken of deze wel vonkt, heb je geen vonk dan is de ontsteking stuk. Heb je daar wel een goede vonk vervang dan de CDI. Helpt dat ook niet probeer het dan met een nieuwe bobine. Als het dan nog niet verholpen zit er waarschijnlijk een storing/breuk in de kabels.
Dirtbike/Quad loopt wel, maar komt niet vooruit
Als dat het geval is, dan is de koppeling waarschijnlijk stuk. Het kan zijn dat er een veertje gebroken is of dat de klauwtjes stuk of versleten zijn. Wilt u deze zelf vervangen, bestel dan een koppeling. Hieronder vindt u een korte omschrijving hoe u dit kunt vervangen. Verwijder het koppelingshuis (waar de ketting aanzit). Kijk of de koppeling daadwerkelijk stuk is voor je hem eraf haalt. Om de koppeling te verwijderen haal je de centrale bout eruit vervolgens haal je met een poulietrekker de koppeling eraf. De as waar hij op zit is conisch waardoor hij soms erg vast kan zitten, dus enige kracht is vereist. Kijk even of er een spie op de as zit (hoeft niet altijd), en plaats nu de nieuwe koppelingsschoen op de as en draai de bout er weer voor. Monteer nu het koppelingshuis met ketting weer.
Wat is een CDI?
CDI staat voor ‘Capacitive Discharge Ignition’. Het mengsel in de kamer van de cilinder moet verbranden om de motor te kunnen laten draaien. Deze verbranding wordt op gang gebracht door een vonk van de bougie. Deze verbranding moet plaatsvinden op precies het juiste moment in de cyclus van de motor. De ontsteking van de motor zorgt ervoor dat de vonk op het juiste moment komt. Vroeger hadden motoren een mechanische ontsteking, maar deze kom je bijna niet meer tegen. Tegenwoordig zijn de meeste motoren uitgerust met een elektronische ontsteking, welke vele malen betrouwbaarder is dan de mechanische. Een van de grote voordelen van een elektronische ontsteking is dat de kracht van de vonk onafhankelijk is van de spanning van de accu. De CDI is een verdere ontwikkeling van de elektronische ontsteking. In een CDI wordt een condensator opgeladen welke de stroom levert aan de ontsteking. Omdat de condensator een veel hogere piek kan leveren, is de output-voltage veel hoger. De nadelen van een CDI zijn twee 1. De halfgeleiders die in de CDI zitten zijn gevoelig voor overbelasting (hoge voltages). 2. De CDI is gevoelig voor trillingen en andere mechanische krachten.
Hoe krijg ik de handvatten er makkelijk af?
Mocht u de handvatten moeten vervangen, dan kunt u het volgende doen. Niet trekken maar duwen, dus vanaf de opstaande rand, en ook draaien aan het linker-handvat, rechts komt mee met de gasgrip-unit zelf. Twee grote schroevendraaiers tussen de armatuur en het handvat steken en die als handvat voor het trekken gebruiken. Knie tegen de bovenste kroonplaat, of iemand anders even vragen de motor te steunen, dan floept ie er zo af. Als bovenstaande echt niet lukt dan met een scherp mes het handvat maar doorsnijden en nieuwe handvatten aanbrengen.